27 august 2011

fordums glans

Tenk om nokon kunne tatt vare på dette fantastisk fine huset?!

Eg har så lenge eg kan huske vore opptatt av å sjå på hus og gjerne inn i hus:)
Kvar sommer i barndommen dro vi på campingvognferie til Ørebro  i Sverige, og da passerte vi dette huset. I Lesjaområdet i Gubrandsdalen ligg det på nedsida av veien, og eg inbiller meg at det allereie da sto fråflytta. Og alltid måtte eg sjå på dette huset, det er så spesielt. I sommer passerte vi det igjen, og forfallet hadde berre blitt so stort synest eg. Utbygget er skeivt og fuktspora tydelige opetter veggane.. So trist at det berre står til forfalls, burde ikkje slike nasjonale bygningsskatter vore freda og tatt vare på? 

Nydelige detaljer på det ♥
Sjå berre det dragehovudet på taket, utrulig at det er inntakt egentlig.



Fleire en meg som blir bergtatt av slike gamle hus?
Undrer litt på historien bak dette huset også, vil gjerne høre hvis nokon veit noko.

                                                                                                Du må ha ei fortsatt fin helg, frå Kristine!

9 kommentarer:

Bopel og busker sa...

Tenker det samme hver gang jeg passerer.
Tenk hvor utrolig mye arbeid som har stått bak, og hvor stolte de måtte ha vært når de flyttet inn *drømme*

Anonym sa...

god kveld kristine:) så merklig å sjå bilde av akkurat dette huset. vi passerer dette ganske mange ganger i løpet av året og kommenterer alltid kor fint dette kunne blitt, dette har potensiale..!! men like synd at det bare står uten at noe blir gjort med det. klem nina:)

Gunnhild sa...

da ser vi nok etter samme ting når vi er på tur..HUS!
jeg og min kjære pleide å reise rundt, se etter vakre/rare/spesielle hus. jeg har albumer fulle av fine detaljer fra hus vi har sett.
nå er vi i gang med å bygge/restaurere vårt eget. og forhåpentligvis skal det bli en sveitserhus perle ;)

takk for titten!

Johanna Stålros sa...

Vilket läckert gammalt hus!!!! Kram Johanna

Svenngården sa...

Det huset ser vi også på hver eneste gang vi kjører forbi.. Helt enig! Noen burde ta vare på det.

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Åå, så vakkert hus!! Noen burde kaste seg over det, rart ingen har gjort det allerede!!

LYKKEBO sa...

Jeg blir bergtatt av gamle hus! Vi kjørte over fjellet til østlandet i sommer og jeg falt for det ene sjarmerende huset etter det andre.. Så utrolig mange perler der ute..

Nydelig hus det du viser-og utrolig trist det ikke blir holdt..

Søndagsklem

Sybell Agathe sa...

Har du sett det som ligger i Stordalen? Litt etter sentrum oppover i dalen til venstre. Tar bilde av huset hver gang vi kjører fordi. :) Det huset er også kjempefint med mange detaljer. Det står litt bedre enn det i Lesjaområdet, men det er ikke tatt vare på det heller desverre.. Vi få bare nyte synet så lenge det står. :) For flotte hus det er det!
Ha en flott uke!

Anonym sa...

Akkurat dette kikka vi også på da vi kjørte til Ålesund i sommer. Og jeg kjenner igjen ønsket om å kunne se inn i hus ;-) Syns det er helt topp å se gamle, fine hus og blir så nysgjerrig på hvordan de er inni. Spennende. Jane

Og noe helt annet, i min nærmeste Kremmerhuset er rådyra priset. Kan du oppgi dem her?